пятница, 14 июля 2017 г.

Директори шкіл працюватимуть за каденцією, а місцеві управління освіти можуть бути скасовані

Київський журналіст Кирило Сазонов на своїй сторінці у Фейсбуці поділився враженнями про зустріч із міністром освіти Лілією Гриневич і розповів про новий законопроект, котрий збираються найближчим часом вносити на розгляд до Верховної Ради.

Тож що чекає на освітян у найближчому майбутньому?

1. Директори шкіл тепер працюватимуть по дві каденції (по 6 років) в одній школі. Ніяких директорів, які просиділи на цій посаді 40 років, більше не буде. Така ротація забезпечить приплив молодих і прогресивних кадрів.

2. Закон розширює права тих, хто вчить, і одночасно тих, хто вчиться. А варіантів і способів отримання освіти буде більше.

3. Стосовно грошей. На освіту хочуть виділяти 7% ВВП. А зарплату вчителя зробити мінімум 4 прожиткові мінімуми. Це маркери, які Міносвіти хоче закріпити в законі. Однак стосовно цих цифр іде запекла дискусія з Мінфіном. І які з них пройдуть у Верховній Раді, не відомо.

4. Відбудеться перехід від шкіл, котрі нашпиговують дитину просто набором знань, до шкіл компетентності. Тобто діти будуть отримувати не сухі знання, а вміння їх застосовувати на практиці і працювати в групах. Звучить красиво, але це не просто гасло. Велосипед винаходити не будуть, а візьмуть європейську модель і адаптують її до нашої реальності.

5. Дванадцятирічки таки введуть, але діти не втратять рік. Нині навчання на бакалавра йде за формулою 11 + 4 (школа + ВНЗ). Буде 12 + 3. Зараз 11-річні школи на європейському континенті збереглися тільки в Росії, Білорусі та Україні.

6. Контроль за роботою педагогів заберуть у місцевих управлінь освіти і передадуть новій незалежній інспекції якості знань. Навіщо нам взагалі районні та міські управління освіти з такою кількістю чиновників, тепер взагалі не зрозуміло. Але таке питання не до міністерства − цей натовп чиновників містить і набирає місцева влада.

7. Законопроект зруйнує монополію інститутів післядипломної освіти. Учитель сам буде вибирати, де і як він збирається підвищувати свою кваліфікацію. А потім йому запропонують добровільну сертифікацію. Стимул полягає в тому, що після успішного складання вчитель отримає 20% до зарплати.

8. Більше не буде тіньових фінансових потоків у школах (це традиційні збори «на штори»), тепер на сайті кожного навчального закладу адміністрація буде зобов'язана вказувати кожну копійку. Скільки і з яких джерел надійшло, а також скільки на що витратили.

9. Цей пункт не тільки про школу, а й про ВНЗ і науку загалом. Вводиться окремою статтею термін «академічність доброчесності», де є чіткі критерії «академічної недоброчесності» − плагіат, фальсифікації, неправильне оцінювання тощо. Так що кількість липових кандидатів і докторів наук дуже зменшиться, і це правильно.

10. Чи створять спеціальну агенцію, котра, нарешті, ознайомить систему ПТУ з реальним ринком праці? Зараз ці дві реальності взагалі не перетинаються. У перспективі стосовно ПТУ буде окремий закон, котрий готують разом із ЄС за його стандартами і на його фінансування. Інтерес європейців зрозумілий: кваліфікованих працівників там теж не вистачає, і вони готові вчити наших. Ну а наше завдання, отримавши цей людський ресурс за європейські гроші, використовувати його в Україні і для блага України.

11. Мова в освіті зараз регламентується законом Ківалова-Колесніченка. У новому законі по ВНЗ мову нацменшин використовуватимуть як додатковий предмет виключно там, де це потрібно для роботи. Тому що якщо лікар збирається працювати в угорському селі чи райцентрі, він повинен хоча б розуміти мову місцевого жителя, що в того болить. Навчання буде українською мовою. Крім того, в законі буде окремо прописано поняття корінного народу − для кримських татар.

12. Для приватних шкіл і дитсадків вводиться формула «гроші ходять за дитиною». Якщо дитина відвідує приватну школу, котра працює за принципом безприбуткової і встановлює не захмарну, а реальну економічно обґрунтовану ціну, то за кожну дитину ця школа отримає копійку з бюджету. Правда, з коефіцієнтом, тобто державні школи за кожну дитину отримають більше. Звичайно, це несправедливо, але світ взагалі несправедливий. А якщо цей крок дозволить від наступного року знизити ціни в приватних школах, то дуже добре, тому що діти ростуть і чекати не можуть. А проблема місць у школах стоїть дуже гостро.

13. І наостанок − переведення вчителів на роботу за контрактом. Питання поки дискусійне. У всьому цивілізованому світі вчителі працюють за контрактом із навчальним закладом, і це тримає їх у тонусі. В Україні поки не виходить. Категорично проти цього профільні профспілки.
Ось такий закон. На мою думку, можна було б ще радикальнішим бути, але я мрійник, а проект готували реалісти. Якщо вийде ухвалити його, це вже буде велика перемога і крок уперед, констатує Кирило Сазонов.

Комментариев нет:

Отправить комментарий