среда, 14 июня 2017 г.

Чернігівські глядачі відвідали «Мрій-Дім»

"Боженька", фото SVOBODA.FM
«Мрій-Дім» — це Всеукраїнський фестиваль театрального мистецтва, започаткований у Прилуках. Цього року відбувся вшосте і відзначився розширенням географії: до прилуцької ініціативи долучився Чернігівський обласний академічний український музично-драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка.

Глядачам запропонували дві сучасні театралізовані форми: перформанс та перформативне читання.

Сучасний чужинець на класичній сцені 


Перформанс — публічний виступ, який має на меті до чогось закликати, залишити по собі певний ефект. Зазвичай має прив’язку до місця, часу, зосереджений на діях митця або групи митців.  

Чернігівцям представили роботу американського режисера Сета Баумріна «Чужинець на чужині», реалізовану незалежною акторською групою «Gershom» (Львів). «Офіційний» варіант інтерпретації — подорож людей з одного часового пласту в інший, трансформація внутрішнього світу, пізнання себе завдяки іншим. Публіка сприйняла роботу в цілому позитивно. Однак варто відзначити декілька ключових аспектів перформансу.

По-перше, історія передавалася шляхом хаотичного проговорювання різного тексту групою акторів одночасно. Візуальний супровід теж був побудований на вдавано хаотичному переміщенні фігур у просторі.

По-друге, на досить абстрактний меседж та узагальнену візуалізацію накладали цілком чіткі сюжетні лінії (історія закоханих, які не можуть бути разом; нерозуміння індивіда групою осіб тощо) та образи (опозиція «свої-чужі»; образи представників конкретних етносів). У комплексі це не скеровувало мислення глядача в конкретному сюжетному руслі (власне, як і передбачено моделлю перформансу як мистецької форми), проте створювало певні перешкоди в усвідомленні запропонованих ідей. Варто взяти до уваги, що певні культурні коди українському глядачеві розшифрувати важко, а зрозуміти — ще важче, можливо через те, що ментальні платформи аудиторії та автора — різні. Тож, попри означений філософський контекст,

«Чужинець на чужині» забезпечив вільну інтерпретацію реципієнта. Глядач або концентрувався на незвичайній театралізованій формі, або на яскравій акторській роботі, або пошуку власних змістів.

Алюзійний Боженька та реальний глядач


Перформативне читання — фактично, це театралізоване читання, яке передбачає не лише передачу змісту повідомлення, а і його демонстрацію. Передбачає узгодження візуалізованого з прописаним. 

Представники Першої сцени сучасної драматургії (м. Львів) зачитали для чернігівської публіки п’єсу Валерія Печейкіна «Боженька», в основу якої закладені алюзії на диктатуру, тоталітаризм, дискримінацію, расизм. Твір позиціонується як «посібник для дітей з політичної історії Європи останнього століття». Завдяки зменшено-пестливим формам та простим метафорам трансляція нагальних суспільних явищ поточного моменту зрозуміла будь-якій віковій категорії. Читання зайвий раз акцентує на чинному стані речей у країні, методах політичної боротьби, тенденціях суспільної реакції. І, що найпринциповіше, підкреслює поширений спосіб боротьби з проблемою: зробити вигляд, ніби її не існує.

Образи п’єси є проекцією актуальних образів реального життя: Мишеня — диктатор; Котеня — представник опозиції, який не може довести справу до кінця; Білочка — популіст; Ведмедик — натовп із мінімальним інтелектом; Тигрик — маса, яка шукає винних та боїться взяти на себе відповідальність; Журавлик — інтелігент, який абстрагується від суспільних процесів і т.д. (одне з можливих трактувань).

Навіть якщо не вдаватися до осмислення кодів п’єси, кумедні повороти сюжету, влучні дотепи та стильна гра акторів перевели читання у формат повноцінної якісної вистави.
Крім мистецьких робіт, організатори фестивалю підготували майстер-клас із питань театрального менеджменту.

Загалом дебют проекту «Мрій-Дім» у Чернігові можна вважати успішним, адже публіка виявила зацікавленість в ознайомленні з сучасними театралізованими формами. Тож цілком імовірно, фестиваль сучасного театру приживеться на класичній чернігівській сцені.

Діна ВОНГ

Комментариев нет:

Отправить комментарий